geplaatst op 17 mei 2021 in categorie: Alles, Jeugdzorg, onderwijsnieuws
Wat heeft een positieve invloed op de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp? Uit onderzoek dat is uitgevoerd door de Hogeschool Windesheim (Lectoraat Jeugd), PricoH en de Rijksuniversiteit Groningen, blijkt dat er zes aandachtspunten zijn.
In Nederland is er veel aandacht voor de samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp, leraren en jeugdhulpverleners. Maar er is nog weinig onderzoek uitgevoerd naar de ervaring en perceptie van deze samenwerking op het niveau van de schoolklas. De Hogeschool Windesheim (Lectoraat Jeugd), PricoH en de Rijksuniversiteit Groningen, onderzochten welke factoren de samenwerking beïnvloeden en werkzaam zijn in de klas. Er zijn 17 interviews afgenomen met ouders waarvan het kind een vorm van hulpverlening krijgt. Na deze interviews zijn ook de hulpverlener, leraar en in sommige gevallen de leerling geïnterviewd. Ten slotte zijn ook leerlingdossiers geanalyseerd.
Meer informatie over het onderzoek vindt u hier.