Op 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs in werking getreden. Die wet voorziet er in dat het onderwijs zo goed mogelijk moet passen bij de onderwijsbehoeften van een leerling en regelt de manier waarop er extra ondersteuning geboden kan worden. Deze nieuwe wet zorgt er ook voor dat niet de ouders die passende oplossing moeten zoeken, maar dat de scholen dat moeten doen. Dat heet met een mooi woord: zorgplicht. Ouders kunnen hun kind schriftelijk aanmelden bij de school van hun keuze. Verwachten ze dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft, dan geven ze dit meteen aan. De school waar de leerling wordt aangemeld heeft de zorgplicht. Dat betekent dat die school de taak heeft om het kind een passende onderwijsplek te bieden.
Naast de zorgplicht regelt de Wet Passend Onderwijs ook dat scholen met elkaar samenwerken in een regio. Voor de regio Roosendaal-Rucphen-Halderberge-Moerdijk-Drimmelen gebeurt dat in het samenwerkingsverband Roosendaal/Moerdijk e.o. (PO 30.02), een samenwerkingsverband van 75 basisscholen, twee scholen voor speciaal basisonderwijs en drie scholen voor speciaal onderwijs (cluster 3 en 4).
De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over onder andere de begeleiding en ondersteuning die alle scholen in de regio kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal (basis-)onderwijs. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming met (jeugd)zorg.
Het samenwerkingsverband Roosendaal/Moerdijk e.o. heeft gekozen voor het zogenaamde schoolmodel. Dat betekent dat alle deelnemende scholen zoveel mogelijk zelf voor de zorg voor de leerling zorg dragen. Het samenwerkingsverband zorgt ervoor dat alle scholen daarvoor het noodzakelijke geld ontvangen. Dit geld wordt verdeeld over de scholen op basis van de afspraken die in het samenwerkingsverband zijn gemaakt. Zo is meer maatwerk mogelijk en wordt het geld zo veel mogelijk gebruikt voor ondersteuning op de reguliere school en in de klas. Meer informatie is te lezen in het ondersteuningsplan op de Informatie-pagina van deze website.
Belangrijke documenten over:
- Jaarverslag 2019
- AFSCHRIFT Akte van omzetting en stw SWV 30.02
- Ondersteuningsplan PO 3002 2018 19 april 2018 – definitief.compressed
- 201204 Jaarplan 2021 SWV PO3002
- 200514 – Bestuurs- en directiestatuut SWV PO 30-02 Definitief
- Toeleiding naar onderwijsarrangementen in SWV PO 3002 juni 2019
- Definitief rapport vierjaarlijks onderzoek bestuur en samenwerkingsverband 9 oktober 2019 PO3002_5461397
- 2020 – Reglement OPR
- jaarverslag OPR 19-20
- jaarverslag OPR 15-16
- jaarverslag OPR 14-15 versie 1
- notulen 19-06-2017 (1)
- notulen 10-04-17
- Notulen OPR 09-05-2016(1)
- notulen OPR 17-11-15 (20-10-2015)(1)
- Verslag OPR 22 april
- Notulen OPR-vergadering 3 maart 2015
- Verslag OPR-vergadering 9 december 2014
- Notulen OPR 23-10-17
- Notulen OPR 22-01-2018 (1)
- Notulen OPR 09-04-2018

Als directeur-bestuurder is het mijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen, dat zowel de inhoud als de processen optimaal zijn."
Jack Biskop
Directeur-bestuurder at Samenwerkingsverband Passend
Onderwijs (PO) Roosendaal-Moerdijk