geplaatst op 5 juli 2020 in categorie: Alles, onderwijsnieuws
Schoolleiders en leraren moeten stevig betrokken blijven bij het ontwikkelen van nieuwe kerndoelen en eindtermen. Daarover werd een motie aangenomen in het algemeen overleg op 23 juni in de Tweede Kamer. De AVS heeft hier eerder in een brief aan de Kamer op aangedrongen.
Daarnaast wil de Kamer dat de Onderwijsraad onderzoek doet naar de afgenomen leesvaardigheid van leerlingen in het funderend onderwijs. Dit is gebleken uit de Staat van het Onderwijs 2020 en onderzoek van de OECD (bijna een kwart van de 15-jarigen is laaggeletterd). In een (aangenomen) motie verzoeken 10 Kamerleden de regering dat de Onderwijsraad adviseert over de noodzakelijke interventies om de leesvaardigheid weer op peil te brengen. Bij de aanpassingen in het curriculum moet er ruime aandacht zijn voor lees- en schrijfvaardigheid.
Meer informatie vindt u hier.