geplaatst op 24 januari 2022 in categorie: Alles, Jeugdzorg, onderwijsnieuws
De handreiking geeft algemene context door een korte beschrijving van recente ontwikkelingen
in landelijk beleid en de wettelijke kaders voor onderwijs. De handreiking geeft uitgebreide
context bij wat een oza kan zijn. Dit wordt gedaan door het beschrijven van voorbeelden van
o.a. definities, functies en organisatieniveaus. Ook wordt beschreven hoe een oza kan worden
versterkt door het gebruik van leidende principes, het definiëren van outcome en het inrichten
van een verbetercyclus.
Het gesprekskader stelt vragen aan professionals, beleidsmakers en bestuurders van
gemeenten, onderwijs- en jeugdhulporganisaties. De vragen dienen als checks bij het gesprek
in de regio, het ontwikkelen van beleid en het opzetten van een oza. Het kader is geen garantie;
persoonlijke drive, wederzijds vertrouwen, flexibiliteit en de bereidheid om uit de comfortzone
te stappen zijn in de (vroege) ontwikkeling van een oza zeer bepalend voor het succes.
Het betrekken van ouders en leerlingen is onderdeel van het gesprekskader.
Meer informatie vindt u hier.