• Controleren of de leerling in aanmerking komt voor een vergoeding diagnose door te checken op de volgende criteria:
    • Het advies van de poortwachter wordt gegeven wanneer de leerling in het basisonderwijs zit.
    • De scores voor woordlezen op de 3 hoofdmetingen waren V-(min)-score of E-score (laagste 10%).
    • Er is begeleiding gegeven op ondersteuningsniveau (ON) 1 en 2.    
    • Aansluitend is er minimaal 2 keer 10 à 12 weken hulp georganiseerd via een gestructureerde interventie (ON 3) volgens de normatieve criteria vanuit de richtlijnen van Dyslexie Centraal.
    • Er is sprake van gestapelde zorg; ON 1, 2 en 3.
    • De begeleiding op alle ondersteuningsniveaus voldoet aan kenmerken van effectief handelen.
    • Er is geen sprake van een algeheel leerprobleem of een tekort aan kwalitatief goed basisaanbod voor lezen en spelling.
    • Het Leerlingdossier Dyslexie 5.0 is volledig en up-to-date.
  • Poortwachter beoordeelt of het dossier ontvankelijk is voor vergoede diagnostiek.
  • Poortwachter laat via het beveiligde administratiesysteem LDos aan school weten of het dossier ontvankelijk is voor diagnostiek, mits toestemming van ouders.
  • Ouders worden geïnformeerd door een ondertekende brief.
  • De gemeente wordt op de hoogte gesteld van welke jeugdige in aanmerking komt voor vergoede diagnostiek.