Vanaf 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de inkoop en vergoeding van dyslexiezorg voor kinderen in het basisonderwijs met Ernstige Dyslexie (vóór 01-01-2022 Ernstige Enkelvoudige Dyslexie) van 7 tot en met 13 jaar oud binnen de gemeentegrens. De negen gemeenten van jeugdhulpregio West Brabant West hebben de samenwerkingsverbanden gevraagd de taak van poortwachter bij ED op zich te nemen. De poortwachter screent de door de school aangeleverde bewijslast en geeft een advies over de toegang tot de vergoede diagnostiek ED.

Het onderwijs heeft als taak goed lees- en spellingonderwijs te geven. Daarbij hoort dat lees- en spellingproblemen zo vroeg mogelijk worden gesignaleerd en dat er bij een achterstand intensieve begeleiding wordt geboden. Binnen samenwerkingsverband PO3002 wordt op elke basisschool en school voor speciaal basisonderwijs binnen de basisondersteuning gehandeld volgens de protocollen “Leesproblemen en Dyslexie voor het basisonderwijs” zoals deze door het Expertisecentrum Nederlands en NVORWO, in opdracht van OCW, zijn ontwikkeld.

De intensiteit en de manier waarop begeleiding aan leerlingen met lees- en spellingproblemen wordt vormgegeven hangt af van de mate van achterstand en hardnekkigheid. Dit is gevisualiseerd in het continuüm van zorg, ook wel het onderwijscontinuüm met ondersteuningsniveau (ON) genoemd.

Voor een beperkte groep zijn goed onderwijs en intensivering van begeleiding ontoereikend en is behandeling door een zorgaanbieder wenselijk. Leerlingen kunnen pas worden doorverwezen naar de zorg als er sprake is van een ernstige achterstand die blijft bestaan, ook na herhaalde interventies. Pas dan kan een vermoeden van dyslexie worden uitgesproken en kan de leerling worden aangemeld voor gespecialiseerde diagnostiek (ON 4).

Een goede samenwerking tussen gemeenten, onderwijs, zorgaanbieder en de ouders is noodzakelijk om kinderen met dyslexieproblemen passende ondersteuning en hulp te kunnen bieden.