geplaatst op 11 februari 2021 in categorie: Alles, Over het samenwerkingsverband
Geachte deelnemers aan het SWV Roosendaal-Moerdijk,
In het Ondersteuningsplan 2018-2022 heeft het SWV PO3002 beleid uitgestippeld om passend onderwijs te realiseren en waarmee:
· alle kinderen een passende plek in het onderwijs krijgen;
· een kind naar een gewone, reguliere basisschool gaat als dat kan;
· scholen de mogelijkheden hebben voor ondersteuning op maat;
· de mogelijkheden en de onderwijsbehoefte van het kind bepalend zijn, niet de beperkingen;
· een kind naar het speciaal (basis)onderwijs gaat als intensieve begeleiding nodig is;
· kinderen niet meer langdurig thuis komen te zitten.
Hoewel het SWV, zoals beschreven staat in het ondersteuningsplan het deelnamepercentage aan speciaal (basis)onderwijs wil beperken (SBO maximaal 2%; SO maximaal 1,7%) is na een daling het aantal aanvragen en toelatingen tot het speciaal (basis)onderwijs in het SWV PO3002 de afgelopen 4 jaar weer toegenomen. De deelname aan het SBO is afgelopen jaar licht gestegen tot net iets boven de 2%, maar het deelnamepercentage SO was 3 jaar geleden 1,7 %, nu is dat al weer enkele jaren rond de 2,2 %. Het SWV PO3002 wil er naartoe werken dat dit aantal/percentage weer gaat dalen. Naast een stijging in cluster 3 ZML (De Kameleon) is het vooral de toename van kinderen met ernstige gedragsproblematiek (cluster 4) problematisch aan het worden, alsmede een fikse toename van leerlingen die een beroep doen op het SBO.
Consequentie van de toename van het aantal kinderen op het speciaal (basis)onderwijs is dat op dit moment De Fakkel, de Sponder en Het Palet (bijna) volledig bezet zijn. Met name voor de jonge leerlingen is er nog wel ruimte, maar bij aanmelding van alle leerlingen is het verstandig om vooraf contact te hebben over de plaatsingsmogelijkheden. Er is nog ruimte op de scholen voor gespecialiseerd onderwijs, maar dat geldt niet voor alle groepen.
Om de kwaliteit van het onderwijs op deze scholen te kunnen behouden is het noodzakelijk dat het aantal kinderen op de school beperkt blijft. In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband is daarom al eerder vastgelegd dat door versterking van de basisondersteuning het aantal leerlingen dat aangewezen is op een school voor speciaal (basis)onderwijs waarschijnlijk kan afnemen. Daarnaast wordt binnen de SO en SBO-scholen nadrukkelijk onderzocht of leerlingen teruggeplaatst kunnen worden naar het regulier basisonderwijs of het speciaal basisonderwijs. Uiteindelijk doel is dat meer leerlingen thuisnabij passend onderwijs kunnen volgen.
Het traject van het tussentijds terugplaatsen van leerlingen blijft actueel. Er wordt in kaart gebracht welke leerlingen eventueel teruggeplaatst kunnen worden en wat daar voor nodig is. Voor teruggeplaatste leerling bestaat nog steeds de mogelijkheid om bij het Samenwerkingsverband een eenmalig ondersteuningsarrangement van €4.300 aan te vragen.
In overleg met de betreffende school voor speciaal (basis)onderwijs en het samenwerkingsverband kan voor de betreffende kinderen gezocht worden naar mogelijkheden die (voorlopig) ondersteuning kunnen bieden. Om kwaliteit te kunnen blijven bieden kan het zijn dat de gespecialiseerde scholen in de regio vooralsnog een wachtlijst hanteren. De wachtlijst is afhankelijk van de plaatsingsmogelijkheden binnen de specifieke groep. In de periode waarin de TLV is afgegeven en er nog geen ruimte is voor plaatsing wordt meegedacht wat deze leerling nodig heeft (bijv. extra ondersteuning), om de tijd te overbruggen. Het samenwerkingsverband stelt hiervoor extra middelen beschikbaar.
Hierbij kan gedacht worden aan:
· een langer verblijf op de basisschool met extra ondersteuning vanuit cluster 4 of vanuit het eigen schoolbestuur (via een arrangement van het SWV);
· voor leerlingen die dringend geplaatst moeten worden op een school voor speciaal (basis)onderwijs kan in overleg met alle betrokkenen (inclusief ouders en gemeente) bezien worden of een tijdelijke plaatsing op een school verder weg gelegen een mogelijkheid is.
· voor sommige leerlingen kan een symbioseconstructie worden toegepast, waarbij de leerling enkele dagdelen op de school voor speciaal (basis)onderwijs aanwezig is (mits daarvoor ruimte is en het passend is voor de betreffende leerling en de groep) en de andere dagdelen op de school van herkomst met extra ondersteuning. Via de Variawet kan hiervoor de basis worden gelegd;
Vanuit het samenwerkingsverband en het gespecialiseerd onderwijs wordt het op prijs gesteld om bovenstaande informatie te delen met al uw scholen en alle relevante betrokkenen (jeugdprofessionals, leerplichtambtenaren, enz.). Wij realiseren ons dat voor bepaalde leerlingen op de hele korte termijn niet de meeste wenselijke onderwijsomgeving kan worden aangeboden, maar gelet op de omstandigheden en randvoorwaarden is het bovenstaande het meest passend dat op dit moment kan worden aangeboden. Wij verwachten dat de genoemde maatregelen op een niet al te lange termijn een wachtlijst overbodig maakt. Vanzelfsprekend staan wij open voor aanvullende suggesties en alternatieve oplossingen. Het uiteindelijke doel is nog steeds: passend onderwijs voor alle leerlingen in het werkgebied!
Namens het SWV PO3002,
Met vriendelijke groet,
Drs. Jack M. Biskop
Directeur-bestuurder
SWV Roosendaal-Moerdijk