geplaatst op 24 januari 2022 in categorie: onderwijsnieuws, Alles
Met de invoering van de Wet passend onderwijs zijn scholen verplicht om een ontwikkelingsperspectief (OPP) op te stellen voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit geldt voor leerlingen van regulier basis- en voortgezet onderwijs die meer ondersteuning nodig hebben dan de basisondersteuning en voor alle leerlingen in (v)so en praktijkonderwijs. In het OPP staat wat het uitstroomprofiel van de leerling is en welke onderwijsdoelen daarbij horen. Vroeger was dit het individueel handelingsplan. Voor lwoo-leerlingen wordt alleen een OPP opgesteld als de ondersteuning die de leerling krijgt niet onder de basisondersteuning valt.
Voor leerlingen die ondersteuning krijgen vanuit het reguliere (basis)ondersteuningsaanbod, zoals begeleiding bij dyslexie of kortdurende remedial teaching, is geen ontwikkelingsperspectief nodig.
Waarom een ontwikkelingsperspectief?
Dit zijn de belangrijkste doelen van het ontwikkelingsperspectief:
- Het geeft de school handvatten om het onderwijs af te stemmen op de
ondersteuningsbehoefte van de leerling. - Het bevordert planmatig handelen doordat het OPP minstens eens per jaar wordt geëvalueerd en bijgesteld.
- Het bevordert een goede communicatie met de leerling en ouders over de ontwikkeling van de leerling doordat het OPP altijd in samenspraak met de leerling en ouders wordt opgesteld en wordt geëvalueerd.
Binnen zes weken na inschrijving van een leerling die extra ondersteuning krijgt, moet de school het OPP vaststellen.
Meer informatie vindt u hier.