geplaatst op 20 juli 2022 in categorie: Alles, Over het samenwerkingsverband
Voorafgaande jaren werden er einddata vastgesteld voor het aanleveren van dossiers. Door het flexibel toetsen in de periode van thuisonderwijs is deze exacte datum losgelaten. In plaats van de uiterste inleverdata is gesteld dat de toets resultaten van de laatste meting niet ouder mogen zijn dan 3 maanden. Deze afspraak houden we ook het komende schooljaar aan. Voorbeeld: een dossier met meetgegevens van 08-02-2022 mag uiterlijk 08-05-2022 worden ingediend. Na deze datum worden scholen geacht het dossier na de volgende meting in te dienen.
Dossiers die ingediend worden na de termijn van 3 maanden worden op incompleet gezet zodat scholen de gelegenheid hebben hun gegevens aan te vullen met nieuwe toets gegevens (individueel en groep) en een beschrijving van het geboden onderwijs in die periode op ondersteuningsniveau (ON) 1, 2 en 3.
FAQ – Wij gebruiken de IEP-toetsen op school, maar de resultaten worden niet weergegeven in percentielscores. Hoe kunnen we dan de achterstand aantonen bij kinderen met een vermoeden van dyslexie?
Steeds meer scholen gebruiken de toetsen die horen bij het IEP leerlingvolgsysteem (Bureau ICE) om hun leerlingen te volgen. Resultaten van de IEP lvs toets technisch lezen en de toets taalverzorging (waar spelling onderdeel van uit maakt) worden vertaald in niveau-aanduidingen die gekoppeld zijn aan de referentieniveaus. Deze geven geen percentielscores of A t/m E- of I t/m V-scores weer, waardoor niet kan worden vastgesteld of een leerling tot de laagste 10% scorende leerlingen behoort. Die informatie heb je wel nodig om te kunnen bepalen of bij een leerling sprake is van achterstand.
Dit betekent dat de resultaten op de IEP toetsen niet gebruikt kunnen worden om de achterstand te onderbouwen bij een vermoeden van dyslexie. Bureau ICE geeft aan dat bij deze kinderen de DMT en Cito spelling afgenomen kunnen worden om voor technisch lezen en spellen de achterstand in kaart te brengen. Dit doe je dan alleen bij de leerlingen bij wie een vermoeden van dyslexie bestaat.
Om te beoordelen of een leerling een kwalitatief goed basisaanbod voor lezen en spelling heeft ontvangen, worden de geanonimiseerde LVOS-gegevens van de groep aangeleverd bij de aanvraag voor vergoede diagnostiek ED. Er wordt gekeken naar de toetsen DMT en spelling van de groep waarin de leerling op dat moment zit. De resultaten worden vergeleken met de landelijke normen. Scholen die gebruik maken van de IEP-toetsen leveren een groepsoverzicht en/of trendanalyse aan dat gebruikt wordt om de vorderingen van de leerlingen in de groep te volgen en een uitspraak doet over de kwaliteit van het geboden onderwijs.
Webinar “ED – Hoe zit het daarmee?”
Voor nieuwe IB’ers, leerkrachten en andere geïnteresseerden werkzaam binnen scholen voor basisonderwijs organiseert SWV PO3002 een webinar met informatie over de vergoedingsregeling Ernstige Dyslexie (ED) op maandag 12 september 2022 van 11.00u – 12.00u. Graag vooraf inschrijven door een mail te sturen aan Gentiana van Straten (poortwachter ED/ onderwijsadviseur dyslexie SWV PO3002) g.vanstraten@po3002.nl onder vermelding van naam, functie en school.
Verbetertraject Ondersteuningsniveau 3 i.s.m. Dyslexie Centraal
Dinsdag 7 juni jl. heeft de eerste werkbijeenkomst plaatsgevonden binnen het verbetertraject ON3. Naar aanleiding van de online informatiebijeenkomst hebben zich 12 scholen aangemeld om actief aan de slag te gaan met het verbeteren van de invulling en organisatie van ondersteuningsniveau 3 voor leerlingen met leesproblemen en dyslexie. Er zal ook aandacht worden besteed voor de afstemming met ouders hierbij en de samenwerking met externe zorg bij ernstige leesproblemen en dyslexie. Samen met de experts van Dyslexie Centraal/ Expertisecentrum Nederlands gaan de scholen met elkaar in gesprek om van en met elkaar te leren gericht op een duurzame professionalisering van kennis en vaardigheden.
Rond oktober 2022 wordt het traject afgesloten. Via deze nieuwsbrief zullen de scholen van SWV PO3002 geïnformeerd worden over de opbrengsten van dit verbetertraject.
Mocht je meer willen weten over dit project? Je kunt hiervoor contact opnemen met Gentiana van Straten (poortwachter ED/ onderwijsadviseur dyslexie SWV PO3002) g.vanstraten@po3002.nl
Samenwerking kind – ouders – school – behandelaar
Tijdens het behandeltraject is het van belang dat de ouders, de school en de behandelaar een goede onderlinge afstemming hebben en dat er vaste contactmomenten zijn. Maar wat maakt dat de samenwerking tussen de drie partijen als succesvol wordt ervaren? Op Dyslexie Centraal | Weten | Dyslexiebehandeling wordt er ingegaan op de succesfactoren van een goede samenwerking.
https://dyslexiecentraal.nl/weten/dyslexiebehandeling/samenwerking-kind-ouders-school-behandelaar
De handreiking voor de invulling van de ondersteuningsniveaus bij lees-/ spellingproblemen en dyslexie is nu aangevuld met een uitgebreide sectie met aanbevelingen voor de samenwerking tussen onderwijs, ouders en zorg op ondersteuningsniveau 4. Er wordt nader ingegaan op de rol die de school, de zorgverlener en de ouders hebben in de periode na de diagnostiek en tijdens en na afloop van de behandeling.
Nieuwe website – Lezen in het po
Onlangs is de website Lezen in het po gelanceerd, met bouwstenen die bijdragen aan een effectieve leesaanpak en een leesscan waarmee scholen in kaart kunnen brengen waar ze staan op dit gebied.
Zeer de moeite waard! https://www.lezeninhetpo.nl/
Voor vragen aan de poortwachters ED van SWV PO3002 kunt u contact opnemen met
Gentiana van Straten g.vanstraten@po3002.nl
Ellen Huizinga e.huizinga@po3002.nl